Liviu PETCU - Amor omnia vincit! Love for one’s neighbor, in the name of God, is the Christian’s spiritual distinction

Liviu PETCU

Reverend Researcher and Associate Prof. PhD. Faculty of Orthodox Theology, Alexandru Ioan Cuza University of Iaşi, ROMANIA


Abstract:

Love, from the Christian perspective, is the likeness of imago Dei that has been imprinted on our lives and the constituent elements of the universe. Man, through his own nature, acknowledges his need to establish a direct relationship with the personal God by continuously aiming at the Absolute because the power to love has been instilled in his heart. Man is internally driven to open himself through love because he stands on the foundation that created and maintains this tendency in him, that of communion with the Persons of the Holy Trinity which is the eternal and the paramount reciprocal openness in the light of love. God anticipates a prompt response to His call to His ocean of love from which He wants to impart waves, but, He will do this according to one’s thirst and readiness. He loves each of us, He will bestow everything upon us, on one condition: that we turn and take steps toward Him so that we should receive Him. Man is invited to reciprocate God’s love with his love and interact with all men in the power of humble and sacrificial love that he received through intimate communion with Him. It is my intention to approach in the lines below these topics that I state and propose for the readers’ consideration: love for God as a response of man to God’s agape love for him, love for man’s neighbor in the name of God – this is the distinctive sign of good Christians – and, at the same time, the new commandment of the new era. The classic paradigms of Christian love have also been briefly broached in a subchapter. The subject matter of this paper consists of the conviction that God bestowed life on us also because He desired to teach us to eternally love Him and our neighbors, ever more intensely.

Keywords:

Love, neighbor, name of God, perspective, Christian’s spiritual, distinction

Bibliography:

  • ***. 1997. Filocalia sau culegere din scrierile Sfinților Părinți care arată cum se poate omul curăți, lumina și desăvârși, vol. VI. București: Humanitas.
  • Augustine. 1845. “De moribus Ecclesiae”, în Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, XXXII, edited by Abbot J.P. Migne. Paris.
  • Basil the Great. 1857. “In Psalmum 44”, în Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, XXIX, edited by Abbot J.P. Migne. Paris.
  • Basil the Great. 1988. “Despre Duhul Sfânt”, în Părinți și Scriitori bisericești, vol. 12, translation, indexes and notes by Constantin Cornițescu and Teodor Bodogae. București: Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române.
  • von Balthasar, Hans-Urs. 1999. L’amour seul est digne de foi. Paris: Editions Parole et Silence
  • Bria, I. 1966. “Iisus Hristos iubitorul de oameni”, în Ortodoxia XVIII, no. 1: 51-64
  • Burch, George Bosworth. 1950. “The Christian Philosophy of Love”, în The Review of Metaphysics 3, no. 4: 421-432
  • de Clairvaux, Bernard. 1953. “Traité de l’amour”, în Œuvres mystiques de saint Bernard. Paris: Seuil.
  • Dorotheus. 1864. “Expositiones et doctrinae diversae”, în Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, LXXXVIII, edited by Abbot J.P. Migne. Paris.
  • Gregory of Nazianzus. 1862. “Poemata dogmatica”, în Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, XXXVII, edited by Abbot J.P. Migne. Paris.
  • John Chrysostom. 1862a. “Conciones VII de Lazaro”, în Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, XLVIII, edited by Abbot J.P. Migne. Paris.
  • John Chrysostom. 1862b. “Epistolae”, în Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, LII, edited by Abbot J.P. Migne. Paris.
  • John Chrysostom. 1862c. “De incomprehensibili Dei natura”, în Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, XLVIII, edited by Abbot J.P. Migne. Paris.
  • John Chrysostom. 1862d. “De sacerdotio”, în Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, XLVIII, edited by Abbot J.P. Migne. Paris
  • John Chrysostom. 1989. “Omilii la Facere”, în Părinți și Scriitori bisericești, vol. 22, translation, indexes and notes by Dumitru Fecioru. București: Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române.
  • John Chrysostom. 2002. “Despre căinţă”, în Despre mărginita putere a diavolului, translation by Dumitru Fecioru. București: Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române
  • John Chrysostom. 2005. Omilii la Epistola către Romani a Sfântului Apostol Pavel, translated by de His Grace Teodosie Atanasiu, updated and edited by Cezar Păvălaşcu and Cristina Untea. București: Christiana.
  • Maximus the Confessor. 1999. “Capete despre dragoste”, în Filocalia sau culegere din scrierile Sfinților Părinți care arată cum se poate omul curăți, lumina și desăvârși, vol. II. București: Humanitas.
  • Mladin, N. 1957. “Sfântul Ioan Gură de Aur despre desăvârșirea creștină”, în Ortodoxia IX, no. 4: 563-74
  • Prescure, Vasile. 1964. “Iubirea de oameni și pacea”, în Biserica Ortodoxă Română LXXXII, no. 1-2: 97-108.
  • Pura, Nicolae. 2005. Viața în iubire. Târgu-Lăpuș: Galaxia Gutenberg
  • Stăniloae, Dumitru. 1976. “Semnificaţia luminii dumnezeieşti în spiritualitatea şi cultul Bisericii Ortodoxe”, în Ortodoxia XXVIII, no. 3-4: 437-49.
  • Stauffer, E. 1993. “Ἀγαπάω”, în Gerhard, Kittel, ed. Theological Dictionary of The New Testament, vol. VII. Grand Rapids, Michigan: Wm. B. Eerdmans Publishing Company
  • Tatsis, Dionisyos. 2004. Cuvintele bătrânilor. Alba Iulia: Reîntregirea
  • Theophan the Recluse. 2005. Patericul Lavrei Sfântului Sava, translation from Russian by Adrian and Xenia Tănăsescu. București: Anestis.
  • Voiculescu, Vasile. 1986. Poezii. București: Editura pentru Literatură.